Leren door te vergelijken
In de Benchmark Huishoudelijk Afval van de NVRD vergelijken gemeenten en publieke organisaties jaarlijks hun aanpak en prestaties op het gebied van afval- en grondstoffenbeheer.
Pagina
delen
- Ga direct naar
In deze benchmark analyseren we 4 prestatiegebieden, namelijk milieu, kosten, service en vaardigheden. Tijdens de bijeenkomsten wisselen we ervaringen en best practices uit, leren we van elkaar en laten we ons bijpraten door experts. Ook gaan we zo nu en dan op excursie om een kijkje te nemen in de keuken van een inzamelaar en/of verwerker. Daarmee is de benchmark een krachtig kennis-, netwerk- en managementinstrument.
De benchmark is er voor iedere gemeente, met en zonder inzameldienst, maar ook voor publieke inzamelbedrijven en samenwerkingsverbanden is de benchmark zeer waardevol.
Actueel
Nadat we binnen het VANG-programma jarenlang hebben gestuurd op het verminderen van de hoeveelheid huishoudelijk afval tot 100kg per inwoner per jaar, verleggen we nu de focus naar recycledoelstelling! Ook dit is inmiddels opgenomen in de Benchmark Huishoudelijk Afval. Wie lopen op de troepen vooruit? Wat zijn de best practices? En welke inzamelstrategieën zijn het meest kosteneffectief? Dit en nog veel meer komt in de benchmark aan bod. Al ruim 180 gemeenten gingen je voor. Ben jij de volgende?
Hieronder lees je de ervaringen van enkele deelnemers.
Het is goed om af en toe na te gaan hoe je gemeente het doet ten opzichte van anderen. Bovendien vind ik het zeer leuk en leerzaam om met collega’s uit andere gemeenten van gedachte te wisselen.
Esther Hoogendoorn — Stadsdeelmanager wijkonderhoud, gemeente Arnhem
Ervaringen van collega's
-
Marjolijn Vendrig
Gemeente Oegstgeest
René Schipper
HVC
Sabine Nijdam
Gemeente Meppel
Roger Thijssen
Gemeente Veenendaal
Zo werkt het
De Benchmark Huishoudelijk Afval doorloopt de volgende 5 fasen.
-
April
Fase 1
Startbijeenkomst en data invullen
Tijdens de startbijeenkomst maak je kennis met de andere deelnemers en lichten we de benchmark toe. Ook inventariseren we de wensen voor de workshops later in het jaar. Na deze bijeenkomst krijg je een account op onze internetapplicatie waar je de data invult.
-
MeiJuni
Fase 2
Eigen prestaties controleren
Bij het invullen van je data zie je op je persoonlijke dashboardpagina realtime wat je kengetallen en prestatie-indicatoren zijn. Hierdoor kun je zelf controleren of je data-invoer klopt. Ook wij kijken mee en koppelen eventuele onjuistheden en inconsistenties aan je terug.
-
Juli
Fase 3
Vergelijken met anderen
Tijdens de eerste werkbijeenkomst bespreek je de gegevens en resultaten van je organisatie met collega-organisaties. Samen ga je, door ons ondersteund, op zoek naar de oorzaken van de verschillen.
-
September
Fase 4
Verbeterpunten formuleren
In de tweede werkbijeenkomst ga je verbeterpunten formuleren. Welke maatregelen kun je treffen om de afvalprestaties te verbeteren en de kosten te verlagen? Ook dit doe je samen met collega’s van andere gemeenten en inzamelbedrijven.
-
Oktober
Fase 5
Slotbijeenkomst
De benchmark wordt afgesloten met een slotbijeenkomst. Daarin evalueren we de benchmark en presenteren we de belangrijkste trends en ontwikkelingen van de benchmark op hoofdlijnen.
Prestatiegebieden
In de benchmark zoomen we onder andere in op:
Milieu
Recyclepercentage
Hoeveelheid restafval
CO2-reductie
Scheidingsprestaties per grondstof
Kosten
Afvalbeheerkosten
Inzamel- en verwerkingskosten per stroom
Service
Intensiteit dienstverlening
Aantal ophaalrondes per jaar
Voorzieningdichtheid
Vaardigheden
Regievaardigheden
Bedrijfsvaardigheden (waaronder productiviteit)
Pakketten en tarieven
Pakket 1
Beleidsregie-light
Ben je een regiegemeente of gemeente met eigen inzameldienst en heb je nog geen ervaring met benchmarken, dan is dit instappakket voor jou! Tegen relatief lage inspanning en kosten vergelijk je je afvalprestaties op de belangrijkste milieu-, kosten- en service-indicatoren. Voor de data-uitvraag kun je gebruikmaken van de gegevens die je al aanlevert aan de CBS-uitvraag Gemeentelijk Afval. De kostenuitvraag en -vergelijking blijft eenvoudig en globaal.
€ 2084,-
Aanmelden
(excl. btw)Pakket 2
Beleidsregie
Ben je een regiegemeente of gemeente met eigen inzameldienst en wil je een volledige vergelijking van je afvalprestaties op milieu-, kosten- en service-indicatoren, schrijf je dan in voor dit pakket. De kosten-uitvraag is uitgebreider dan in het light-pakket, waardoor je meer inzicht krijgt in de kosteneffectiviteit van de inzamelactiviteiten.
€ 2664,-
Aanmelden
(excl. btw)Pakket 3
Bedrijfsvoering
Dit pakket is speciaal bedoeld voor inzamelbedrijven en gemeenten met eigen inzameldienst. Naast een volledige vergelijking op milieu-, kosten- en service-indicatoren wordt er ook op bedrijfsvoeringaspecten (waaronder productiviteit) vergeleken. Inzamelbedrijven kunnen in dit pakket tegen een meerprijs hun contractgemeenten zichtbaar maken in de vergelijking.
€ 2896,-
Aanmelden
(excl. btw)Pakket 4
Beleidsregie en bedrijfsvoering
Dit pakket is een combinatie van de pakketten 2 en 3 en is speciaal bedoeld voor gemeenten met een eigen inzameldienst. Je gemeente wordt zowel met regiegemeenten als met inzamelbedrijven vergeleken.
€ 3476,-
Aanmelden
(excl. btw)Extra
Invulservice
Wil je hulp bij het invullen van de data? Maak dan gebruik van onze invulservice. Op basis van onder andere de CBS-opgave, de sorteeranalyse en de gemeentelijke jaarrekening vullen wij de vragenlijst in. Telefonisch wordt de laatste ontbrekende data toegevoegd en vindt er een finale check plaats.
€ 610,-
Aanmelden
(excl. btw)Extra
Verdiepingsanalyse
Wil je meer analyse en duiding van de eigen prestaties ten opzichte van de benchmark? Laat ons dan een verdiepingsanalyse maken. Je ontvangt een korte notitie, toegesneden op de eigen gemeente waarbij wordt aangegeven waardoor de verschillen worden veroorzaakt en hoe je de prestaties kunt verbeteren.
€ 610,-
Aanmelden
(excl. btw)Wat meedoen met de benchmark jou oplevert?
Inzicht in specifieke scheidingsprestaties
Handvatten voor beter grondstoffenbeheer
Inzicht in efficiënt grondstoffenbeheer
Uitbreiding van je netwerk
Doe mee en meld je aan. Al ruim 180 gemeenten gingen je voor.
Publicaties
VANG-tools
Met onderstaande tools ga je op basis van CBS- en Coelo-data eenvoudig na hoe jouw gemeente het doet ten opzichte van andere gemeenten.
VANG vergelijker
Met deze tool vergelijk je de eigen afvalprestaties met die van een andere willekeurige gemeente of groep gemeenten.
VANG landkaart
Op deze landkaart zie je waar de best presterende gemeenten zich bevinden en wat de kenmerken van deze gemeenten zijn.
VANG CO2 calculator
Met deze tool bereken je de CO2-reductie op basis van jullie inzamelgegevens.
VANG recycletool
Met deze tool bereken je op basis van jullie inzamelgegevens het recyclepercentage voor het totaal aan huishoudelijk afval.