Leren door te vergelijken

In de Benchmark Huishoudelijk Afval van de NVRD vergelijken gemeenten en publieke organisaties jaarlijks hun aanpak en prestaties op het gebied van afval- en grondstoffenbeheer.

In deze benchmark analyseren we 4 prestatiegebieden, namelijk milieu, kosten, service en vaardigheden. Tijdens de bijeenkomsten wisselen we ervaringen en best practices uit, leren we van elkaar en laten we ons bijpraten door experts. Ook gaan we zo nu en dan op excursie om een kijkje te nemen in de keuken van een inzamelaar en/of verwerker. Daarmee is de benchmark een krachtig kennis-, netwerk- en managementinstrument.

De benchmark is er voor iedere gemeente, met en zonder inzameldienst, maar ook voor publieke inzamelbedrijven en samenwerkingsverbanden is de benchmark zeer waardevol.

Actueel

    • Benchmark

    Steeds meer gemeenten transformeren milieustraat tot circulair ambachtscentrum

    • Benchmark

    Diftar met servicedifferentiatie leidt tot hoog presterende gemeenten

    • Benchmark

    Van kg- naar recycling-indicatoren: de benchmark brengt grondstofketens in kaart

    • Benchmark

    Benchmark NVRD: hoeveelheid restafval neemt weer af

    • Benchmark

    Deelnemers Benchmark Huishoudelijk Afval op bezoek bij nascheidingsinstallatie Sortiva

    • Benchmark

    Benchmark Huishoudelijk Afval op bezoek bij de Groene Fabriek van Meerlanden

    • Benchmark

    Benchmarkbezoek aan textielsorteerder ReShare

Nadat we binnen het VANG-programma jarenlang hebben gestuurd op het verminderen van de hoeveelheid huishoudelijk afval tot 100kg per inwoner per jaar, verleggen we nu de focus naar recycledoelstelling! Ook dit is inmiddels opgenomen in de Benchmark Huishoudelijk Afval. Wie lopen op de troepen vooruit? Wat zijn de best practices? En welke inzamelstrategieën zijn het meest kosteneffectief? Dit en nog veel meer komt in de benchmark aan bod. Al ruim 180 gemeenten gingen je voor. Ben jij de volgende?

Hieronder lees je de ervaringen van enkele deelnemers.

Het is goed om af en toe na te gaan hoe je gemeente het doet ten opzichte van anderen. Bovendien vind ik het zeer leuk en leerzaam om met collega’s uit andere gemeenten van gedachte te wisselen.

Esther Hoogendoorn — Stadsdeelmanager wijkonderhoud, gemeente Arnhem

Ervaringen van collega's

  • Marjolijn Vendrig

    Gemeente Oegstgeest

  • René Schipper

    HVC

  • Sabine Nijdam

    Gemeente Meppel

  • Roger Thijssen

    Gemeente Veenendaal

Zo werkt het

De Benchmark Huishoudelijk Afval doorloopt de volgende 5 fasen.

  • April

    Fase 1

    Startbijeenkomst en data invullen

    Tijdens de startbijeenkomst maak je kennis met de andere deelnemers en lichten we de benchmark toe. Ook inventariseren we de wensen voor de workshops later in het jaar. Na deze bijeenkomst krijg je een account op onze internetapplicatie waar je de data invult.

  • Mei
    Juni

    Fase 2

    Eigen prestaties controleren

    Bij het invullen van je data zie je op je persoonlijke dashboardpagina realtime wat je kengetallen en prestatie-indicatoren zijn. Hierdoor kun je zelf controleren of je data-invoer klopt. Ook wij kijken mee en koppelen eventuele onjuistheden en inconsistenties aan je terug.

  • Juli

    Fase 3

    Vergelijken met anderen

    Tijdens de eerste werkbijeenkomst bespreek je de gegevens en resultaten van je organisatie met collega-organisaties. Samen ga je, door ons ondersteund, op zoek naar de oorzaken van de verschillen.

  • September

    Fase 4

    Verbeterpunten formuleren

    In de tweede werkbijeenkomst ga je verbeterpunten formuleren. Welke maatregelen kun je treffen om de afvalprestaties te verbeteren en de kosten te verlagen? Ook dit doe je samen met collega’s van andere gemeenten en inzamelbedrijven.

  • Oktober

    Fase 5

    Slotbijeenkomst

    De benchmark wordt afgesloten met een slotbijeenkomst. Daarin evalueren we de benchmark en presenteren we de belangrijkste trends en ontwikkelingen van de benchmark op hoofdlijnen.

Prestatiegebieden

In de benchmark zoomen we onder andere in op:

Milieu

Recyclepercentage

Hoeveelheid restafval

CO2-reductie

Scheidingsprestaties per grondstof

Kosten

Afvalbeheerkosten

Inzamel- en verwerkingskosten per stroom

Service

Intensiteit dienstverlening

Aantal ophaalrondes per jaar

Voorzieningdichtheid

Vaardigheden

Regievaardigheden

Bedrijfsvaardigheden (waaronder productiviteit)

Pakketten en tarieven

Pakket 1

Beleidsregie-light

Ben je een regiegemeente of gemeente met eigen inzameldienst en heb je nog geen ervaring met benchmarken, dan is dit instappakket voor jou! Tegen relatief lage inspanning en kosten vergelijk je je afvalprestaties op de belangrijkste milieu-, kosten- en service-indicatoren. Voor de data-uitvraag kun je gebruikmaken van de gegevens die je al aanlevert aan de CBS-uitvraag Gemeentelijk Afval. De kostenuitvraag en -vergelijking blijft eenvoudig en globaal.

€ 2084,-
(excl. btw)

Aanmelden

Pakket 2

Beleidsregie

Ben je een regiegemeente of gemeente met eigen inzameldienst en wil je een volledige vergelijking van je afvalprestaties op milieu-, kosten- en service-indicatoren, schrijf je dan in voor dit pakket. De kosten-uitvraag is uitgebreider dan in het light-pakket, waardoor je meer inzicht krijgt in de kosteneffectiviteit van de inzamelactiviteiten.

€ 2664,-
(excl. btw)

Aanmelden

Pakket 3

Bedrijfsvoering

Dit pakket is speciaal bedoeld voor inzamelbedrijven en gemeenten met eigen inzameldienst. Naast een volledige vergelijking op milieu-, kosten- en service-indicatoren wordt er ook op bedrijfsvoeringaspecten (waaronder productiviteit) vergeleken. Inzamelbedrijven kunnen in dit pakket tegen een meerprijs hun contractgemeenten zichtbaar maken in de vergelijking.

€ 2896,-
(excl. btw)

Aanmelden

Pakket 4

Beleidsregie en bedrijfsvoering

Dit pakket is een combinatie van de pakketten 2 en 3 en is speciaal bedoeld voor gemeenten met een eigen inzameldienst. Je gemeente wordt zowel met regiegemeenten als met inzamelbedrijven vergeleken.

€ 3476,-
(excl. btw)

Aanmelden

Extra

Invulservice

Wil je hulp bij het invullen van de data? Maak dan gebruik van onze invulservice. Op basis van onder andere de CBS-opgave, de sorteeranalyse en de gemeentelijke jaarrekening vullen wij de vragenlijst in. Telefonisch wordt de laatste ontbrekende data toegevoegd en vindt er een finale check plaats.

€ 610,-
(excl. btw)

Aanmelden

Extra

Verdiepingsanalyse

Wil je meer analyse en duiding van de eigen prestaties ten opzichte van de benchmark? Laat ons dan een verdiepingsanalyse maken. Je ontvangt een korte notitie, toegesneden op de eigen gemeente waarbij wordt aangegeven waardoor de verschillen worden veroorzaakt en hoe je de prestaties kunt verbeteren.

€ 610,-
(excl. btw)

Aanmelden

Wat meedoen met de benchmark jou oplevert?

Inzicht in specifieke scheidingsprestaties

Handvatten voor beter grondstoffenbeheer

Inzicht in efficiënt grondstoffenbeheer

Uitbreiding van je netwerk

Doe mee en meld je aan. Al ruim 180 gemeenten gingen je voor.

Publicaties

  • Analyserapport-Benchmark-HHA-2023-1.pdf
  • Analyserapport-Benchmark-HHA-2022.pdf
  • Analyserapport-Benchmark-HHA-2021.pdf
  • Analyserapport-Benchmark-HHA-2020.pdf
  • Analyserapport-Benchmark-HHA-2019.pdf
  • Analyserapport-Benchmark-HHA-2018.pdf

VANG-tools

Met onderstaande tools ga je op basis van CBS- en Coelo-data eenvoudig na hoe jouw gemeente het doet ten opzichte van andere gemeenten.

VANG vergelijker

Met deze tool vergelijk je de eigen afvalprestaties met die van een andere willekeurige gemeente of groep gemeenten.

VANG landkaart

Op deze landkaart zie je waar de best presterende gemeenten zich bevinden en wat de kenmerken van deze gemeenten zijn.

VANG CO2 calculator

Met deze tool bereken je de CO2-reductie op basis van jullie inzamelgegevens.

VANG recycletool

Met deze tool bereken je op basis van jullie inzamelgegevens het recyclepercentage voor het totaal aan huishoudelijk afval.

Aanspreekpunt

Folkert Starreveld

Benchmark HHA

In samenwerking met