Sinds januari 2023 staat lachgas op lijst II van de Opiumwet. Daarmee is het verboden om het gas binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen, te verkopen of in bezit te hebben. Het doel van dit verbod is het terugdringen van recreatief gebruik van lachgas. Een onvoorzien gevolg van het verbod is een toename van gedumpte lachgascilinders in de openbare ruimte, of in verschillende afvalstromen, voornamelijk in het restafval.

Al onze leden zien sinds 1 januari 2023 een significante toename van het aantreffen van lachgascilinders in de openbare ruimte. Voorheen kwam dit vrijwel niet voor. Deze dumpingen zijn niet alleen schadelijk voor de natuur, maar brengen ook andere risico’s en uitdagingen met zich mee. Zo kunnen cilinders in het restafval bijvoorbeeld zorgen voor gevaarlijke situaties, zoals ontploffingen in kraakperswagens, op overslaglocaties of in de verbrandingsovens. Gevaarlijk voor onze medewerkers en onnodig duur doordat (rest)afval voorbewerkt moet worden voor verbranding en materieel beschadigd raakt.

Ondanks eerdere toezeggingen om op zoek te gaan naar financiële middelen, komen deze niet beschikbaar om de sector te ondersteunen. Gesprekken met verantwoordelijke ministeries en de landelijke politie hebben tot op heden niet opgeleverd wat we graag zouden willen. Een groot deel van de leden van de NVRD zag daarom geen andere oplossing dan juridische stappen tegen de Staat. Inmiddels is er een bodemprocedure gestart. Een proces van de lange adem, dat zich in de loop van 2025 verder zal ontwikkelen.

De Staat wordt op grond van een onrechtmatige daad aansprakelijk gesteld voor de schade die gemeenten en publieke afvalinzamelaars lijden door de invoering van het lachgasverbod. Het lachgasverbod houdt tenslotte geen rekening met de grote en onevenredige gevolgen die het verbod heeft. De totstandkomingsgeschiedenis van het verbod laat zien dat de wetgever vóór de invoering van het lachgasverbod niet stil heeft gestaan bij die gevolgen, iets wat de Staat ook heeft erkend.

Onze doelen

  • De Rijksoverheid steunt onze sector niet alleen op papier, maar ook door financiële compensatie voor de geleden schade en inleverpremies.
  • Coulance van omgevingsdiensten
  • In Europees verband kijken we hoe de onveilige verpakkingen geweerd kunnen worden.
  • Een grondige evaluatie van het lachgasverbod (in 2024)

Wat wij doen

  • Het ondersteunen van de bodemprocedure tegen de Staat.
  • Verzamelen van kennis en informatie over de uitvoeringspraktijk bij onze leden en het delen hiervan met relevante partners.
  • Volgen van de laatste ontwikkelingen in beleid en regelgeving op het gebied van lachgas en meepraten over de invulling hiervan.
  • Delen van kennis en informatie over lachgas met onze leden.

Overlegstructuren

  • Stuurgroep Goed Werkgeverschap & Publiek Ondernemerschap

Betrokken organisaties

  • Ministerie van Justitie en Veiligheid
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Landelijke Politie
  • Vereniging Afvalbedrijven

Lachgas leidt tot grote schade bij Twence

Vibeke Helder van HVC over lachgascilinders

NVRD aanspreekpunt

Janneke Bolijn

Senior Beleidsadviseur

Het laatste nieuws

  • Gemeentelijke afvalinzameling daagt Staat voor de rechter om lachgascilinders

  • Gemeentelijke afvalinzamelaars overwegen rechtsgang tegen de Staat in lachgasdebacle

  • Komt er alsnog een landelijk systeem voor inleverpremies op lachgascilinders?

  • Afvalsector is kwaad: geen financiële steun voor lachgasproblematiek

  • Lachgas inzet NVRD bij begrotings-behandeling I&W

  • Lever ‘m veilig in: publiekscampagne lachgascilinders gelanceerd

  • Update lachgasdossier: probleem blijft nijpend

  • Oproep aan Europese Commissie: actie tegen lachgas