- Ga direct naar
Pagina
delen
Communicatie en gedrag
Themadag Communicatie 'Toekomstgericht communiceren'
Op 10 oktober was het na zes jaar weer zover; een NVRD Themadag Communicatie. Wederom waren we te gast bij Beeld & Geluid in Hilversum. Met ruim 130 vakgenoten, bezielde keynote speakers, interactieve deelsessies en een bezoek aan het museum werd het wederom een inspirerende dag.
Pagina
delen
- Ga direct naar
Het communicatievak is aan grote veranderingen onderhevig en ook in onze sector zijn er grote uitdagingen. Goed dus om elkaar weer eens fysiek te ontmoeten, ervaringen uit te wisselen en ons te laten inspireren door andere experts op het gebied van communicatie. Na een welkomstwoord van dagvoorzitter Wendy de Wild (directeur NVRD) gingen we in gesprek met Nadieh Kamp (adviseur monitoring afvalstromen en circulaire economie bij Rijkswaterstaat), Jettie Nijenhuis (productmanager Klant & Innovatie bij Spaarnelanden) en Elizabeth Lekkerkerk (projectcoördinator bij gemeente Dronten). Over waar zij trots op zijn, hoe zij data toepassen in hun communicatie en welke kansen en uitdagingen zij zien.
Sprekers
-
Lucy van der Helm
Directeur SIRE
Jens van der Weele
Taalstrateeg
Kellin en Jacqueline
AI-experts
Remco Dolstra
Specialist woordvoering
Jennifer van Dijk
Programmamanager Rijkswaterstaat
Femke van Geel
Gedragsadviseur
Daarna nam Taalstrateeg Jens van der Weele ons mee in hoe we taal kunnen gebruiken om de transitie naar een circulaire economie kracht bij te zetten. Spreken we over “afvalstromen” of zou “geredde materialen” beter zijn? Kunnen we geen betere en leukere naam bedenken voor onze containeradoptanten? ChatGPT kwam met een paar interessante suggesties. Ter voorbereiding is Jens ook de straat opgegaan om te toetsen of voor ons begrijpelijke termen ook wel zo begrijpelijk zijn voor willekeurige inwoners. De antwoorden waren zowel verrassend als confronterend. Bekijk hieronder zijn presentatie en doe je voordeel met zijn 7 concrete tips!
Na een lekkere lunch en een bezoek aan het museum van Beeld & Geluid gingen we uiteen voor twee rondes met steeds drie deelsessies. In de eerste deelsessie namen Kellin Sjoerds en Jacqueline van Arkel ons mee in de wondere wereld van Artificial Intelligence (AI). Over hoe het werkt, over de risico’s, maar vooral over hoe het ons leven als communicatieadviseurs nu al kan vergemakkelijken. We weten natuurlijk dat bijvoorbeeld ChatGPT ons kan helpen met het maken van content, maar AI is al veel breder toepasbaar. Denk bijvoorbeeld aan een geautomatiseerde chatfunctie, het samenvatten van een omvangrijk beleidsplan, het vertalen van de website of het uitvoeren van een sentimentanalyse.
In deelsessie twee deelde Remco Dolstra zijn ervaringen als woordvoerder. Remco is een ervaren communicatie directeur die werkte voor diverse departementen en organisaties die voor grote communicatieve uitdagingen stonden. Hoe goed om te gaan met media was daarbij een terugkerend vraagstuk. Hij nam ons mee in de belevingswereld van journalisten en gaf ons handvatten om de samenwerking met journalisten te verbeteren. De derde deelsessie stond in het teken van communicatie op milieustraten. Daarin deelden Jennifer van Dijk en Femke van Geel, beiden werkzaam bij Rijkwaterstaat, de uitkomsten van enkele recente gedragsinterventies op milieustraten in Utrecht. Een plek waar zo veel inwoners komen is een enorme kans om bewustwording te creëren en gedrag te beïnvloeden. De interventies zijn uitgevoerd als onderdeel van het programma Circulaire Ambachtscentra.
Tot slot kwamen we nog nog één keer samen, dit keer om te luisteren naar het inspirerende verhaal van Lucy van der Helm, directeur bij SIRE. Een organisatie die iedereen in Nederland wel kent en bekend staat om spraakmakende campagnes, zoals “Je bent een rund als je met vuurwerk stunt”, “#Doeslief” en “Verlies elkaar niet als polarisatie dichtbij komt”. En zo zijn er nog veel meer te noemen. Allemaal campagnes die een maatschappelijk thema vastpakken en geen blad voor de mond nemen. Ook in ons werkveld hebben zij ervaring opgedaan, bijvoorbeeld met “Kliekipedia” om voedselverspilling tegen te gaan en “Waardeer het, Repareer Het” om de optie tot reparatie weer een plek te geven in ons collectieve geheugen. Wist je bijvoorbeeld dat als iemand eenmaal iets succesvol heeft gerepareerd, de kans groter is dat men de volgende keer weer een schroevendraaier of lijmpistool pakt? Lucy nam ons mee in het proces van SIRE om te komen tot een nieuwe campagne en gaf onze sector het advies om meer lef te hebben en meer samen te werken op het gebied van communicatie. Sommige thema’s lenen zich er prima voor om hier samen één landelijke campagne voor op te zetten in plaats van meerdere lokale campagnes met allemaal een eigen variant op de boodschap.
Wij sloten de dag af met de oproep aan alle deelnemers om zich vooral aan te sluiten bij de Community Communicatie en woordvoering van de NVRD. Daar bundelen wij onze krachten en geven wij een vervolg aan de vele onderwerpen die deze dag de revue zijn gepasseerd.
Sluit je aan bij de community van de NVRD
Om kennis te delen
Om te klankborden
Om mee te praten over campagnes