Pagina
delen
Preventie
Stimuleer het kopen van tweedehands
Een koopje op de vrijmarkt tijdens Koningsdag of het vinden van een pareltje in de kringloopwinkel. Mocht het je ooit zijn overkomen, is de kans groot dat je er nog regelmatig over verteld. Het geeft namelijk een goed gevoel.
Pagina
delen
En hoewel inwoners (a.k.a. consumenten) veelvuldig nieuwe producten kopen, vindt ruim 80% hergebruik belangrijk. Deze positieve houding uit zich vooral in het aanbieden van gebruikte producten aan anderen en minder in het zelf kopen van gebruikte producten. Uit onderzoek blijkt wel dat steeds meer mensen tweedehands kleding kopen. Dit is ook mede het gevolg van de opkomst van apps als Vinted, Vestiaire Collective en The Next Closet. De vraag is echter of dit onderaan de streep wel echt duurzamer is. In de afweging om wel of niet voor tweedehands te gaan, worden vaak de volgende argumenten genoemd:
Waarom wel?
- Het bespaart geld
- Het is goed voor het milieu
- Het is leuk om ernaar opzoek te gaan
- Er is geen behoefte aan nieuwkoop
- Vintage producten zijn uniek, hip, mooier en van betere kwaliteit
- Vintage producten zorgen voor nostalgische gevoelens
Waarom niet?
- De spullen zijn vaak oud en minder leuk
- Sommige spullen (vaak oorspronkelijk van mindere kwaliteit) zijn na gebruik krakkemikkig geworden
- Er zit geen garantie op tweedehands spullen
- Spullen kunnen vies zijn of vies aanvoelen
- Spullen kunnen sneller stuk gaan
- Het item dat je nodig hebt is moeilijker vindbaar
Als gemeente kan je een aantal zaken doen om het kopen van tweedehands items te stimuleren en daarmee onnodig afval tegen te gaan.
Faciliteren
Je kunt als gemeente de volgende activiteiten ondernemen:
- Geef ruimte aan tweedehandswinkels op goede locaties of zet pop-up locaties in.
- Zet een circulair ambachtscentrum op. Dat is een plek waar de kringloop, milieustraat, reparatie, het sociale domein en onderwijs samenkomen.
- Faciliteer markten waar tweedehandsspullen worden verkocht.
- Faciliteer kledingkettingen binnen je gemeente. Hoe? Dat lees je hier.
- Geef korting bij kringloopwinkels aan mensen met een lager inkomen, bijvoorbeeld met behulp van de stadspas.
- Organiseer een themadag rondom tweedehands spullen, of specifiek tweedehands kleding. Denk daarbij ook aan een modeshow en betrek jongeren.
- Zorg voor een apart inzamelpunt op de milieustraat waar inwoners herbruikbare spullen nog een tweede leven kunnen geven.
- Geef een vergoeding aan kringloopwinkels, zodat ze thuis spullen kunnen ophalen. Of laat een auto van de kringloop voor de dienst van het gemeentelijke grofvuil uitrijden.
Communiceren
Door te communiceren kun je de bekendheid over het kopen van tweedehands producten vergroten.
- Zorg dat je boodschap aansluit bij de motieven en weerstanden van je doelgroep en maak waar mogelijk gebruik van aansprekende rolmodellen. Vind je doelgroep tweedehands spullen soms vies? Dan kan je benadrukken dat alle spullen industrieel gereinigd worden.
- Benadruk het aspect van kosten besparen.
- Zorg dat beeldmateriaal er fris uitziet en bied garantie. Laat je inspireren door communicatiecampagnes van bijvoorbeeld Het Goed, Reshare Store en Estafette, of werk er zelfs mee samen.
- Benoem het positieve gedrag.
Bekijk voor inspiratie ook:
- De ‘Maak de switch’-campagne van Milieu Centraal
- De campagne van Marktplaats om de koop en verkoop van tweedehands speelgoed te stimuleren. Bekijk ook meer video’s op het Youtube-kanaal van Marktplaats.
- Het speelgoed ruilplatform Swip Swap.
- De duurzame shoppingkaart als initiatief van Cosh! in samenwerking met gemeente Amsterdam.
Tip: Ontwikkel een kaart van jouw gemeente met het circulaire aanbod dat er al is. Waar kunnen inwoners of bezoekers terecht als ze tweedehands willen kopen? Je kunt zelf via Google Maps via My Maps een kaart maken. Je kunt één kaart maken voor alle deel- en leeninitiatieven, verkooppunten voor tweedehands spullen én repareerplekken in je gemeente.