Pagina
delen
Communicatie
Zorg voor een goede afval-app
De smartphone is inmiddels uitgegroeid tot het belangrijkste communicatiemiddel voor Nederlanders. 91% van de mensen van 16 jaar of ouder heeft er een. Combineer dit met de hoge internetdichtheid van Nederland (98%) en je krijgt dat mensen tegenwoordig gemiddeld 2,5 uur per dag op het scherm van hun smartphone kijken.
Pagina
delen
Voor veel mensen is het pakken van de smartphone de eerste stap naar antwoorden. Een enorme kans dus om jouw boodschap over te brengen, bewustwording te creëren en aan te zetten tot actie. Een goede website en/of app mag niet ontbreken in de communicatiestrategie. Uit cijfers blijkt de lokale afval-app zelfs een van de meest gedownloade apps te zijn. Maar wat kan een goede afval-app allemaal? Op deze pagina gaan we onder andere in op wat de basisfunctionaliteiten zijn, welke extra functionaliteiten nu al in sommige apps zijn toegevoegd én welke tips enkele voorlopers in onze achterban andere organisaties mee willen geven.
Basisfunctionaliteiten
Er zijn enkele functionaliteiten waar iedere afval-app wel over beschikt of zou moeten beschikken. Dit is het minimale dat inwoners van een dergelijke app verwachten.
Afvalkalender
Via de kalender maak je voor inwoners inzichtelijk wanneer welk afval zal worden opgehaald. Dit draagt eraan bij dat meer mensen tijdig het desbetreffende afval aan de straat zetten. Dit scheelt ook meldingen achteraf over bijvoorbeeld niet geleegde containers of niet meegenomen afvalzakken.
Heb je een mobiele milieustraat? Deel dan ook hier de dagen, tijdstippen en locaties van in de app. Uiteraard kan het soms ook gebeuren dat er iets wijzigt in de kalender. Door een wijziging te markeren, bijvoorbeeld met een uitroepteken, is het voor gebruikers extra duidelijk dat dit een wijziging is ten opzichte van de eerdere kalender. Hiermee benadruk je ook het voordeel van deze altijd actuele digitale versie in vergelijking tot de statische papieren versie.
Tip: Voeg in de app ook de mogelijkheid toe om de kalender te downloaden, zodat men deze eenvoudig zelf op A4-formaat kan uitprinten. Een deel van de inwoners hangt deze nog altijd graag fysiek op in huis. Deze laagdrempelige optie stimuleert het gebruik van de digitale kalender, zorgt daarmee voor meer actualiteit en kan helpen om de oplage en de verspreiding van de fysieke kalenders omlaag te brengen. Want ook een fysieke kalender is na verloop van tijd weer afval.
Afvalwijzer
Ons afval is de laatste decennia niet alleen aanzienlijk meer, maar ook een stuk complexer geworden. Door een afvalwijzer toe te voegen aan de app help je inwoners om zo veel en zo goed mogelijk te scheiden. Inwoners kunnen hier zelf zoeken op bepaalde termen en de app geeft vervolgens aan in welke bak het afval hoort. Veelal heeft de inzamelorganisatie de afvalwijzer zelf in beheer en kunnen zij zelf producten en zoektermen toevoegen. Het is dan ook interessant om alle zoekopdrachten te registeren en ook deze informatie te gebruiken om de database achter de afvalwijzer aan te vullen.
Tip: Vergeet ook niet voor ieder item aan te geven welke bestemming het krijgt als men het item in de juiste bak gooit. Zo worden etensresten weer compost, krijgt afgedankt textiel vaak een nieuwe eigenaar en wordt een glazen fles weer een nieuwe fles. Dit kan inwoners extra motiveren.
Notificaties
Door gebruikers de optie te bieden om notificaties te krijgen, verklein je de kans dat men vergeet het afval tijdig aan de straat te zetten. In sommige apps is deze optie alleen aan of uit te zetten en is het moment waarop men de notificatie krijgt een vast gegeven. In andere apps kunnen inwoners zelf instellen wanneer men een notificatie wil ontvangen en kan soms zelfs een tweede notificatie worden ingesteld.
Afvalpas aanvragen
In veel gemeenten heb je een afvalpas nodig om bijvoorbeeld een ondergrondse container te openen of de milieustraat te kunnen bezoeken. Via de app informeer je inwoners eenvoudig over de werking van de pas en is het mogelijk om ze de mogelijkheid te bieden om digitaal een nieuwe pas aan te vragen. Handig als men net in de gemeente is komen wonen of wanneer een pas kwijt of beschadigd is. Door dit proces te optimaliseren ontzorg je het klantcontactcentrum en voorkom je onnodige bijplaatsingen, dumpingen en/of restafval.
Inzamelmiddel aanvragen of ruilen
Voor inzameling aan huis hebben inwoners wel goed werkende inzamelmiddelen nodig. Vaak kunnen inwoners deze via de app aanvragen. Zo hebben huishoudens soms een extra container nodig, willen ze toch een kleinere of juist grotere container en kan een container kwijt of beschadigd raken. Door dit proces te optimaliseren voorkom je onnodige bijplaatsingen, dumpingen en/of restafval.
Afspraak maken
Voor specifieke afvalstromen moet en/of kan je in sommige gemeenten aan afspraak maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een afspraak voor het ophalen van bruikbare producten voor de kringloop, grof huishoudelijk afval, GFT, PMD, takken of een tuinzak. Daarbij is het handig als men zelf een datum en tijdstip kan selecteren.
Mocht een huishouden jaarlijks kosteloos een maximum aantal afspraken kunnen inplannen, kan via de app ook inzichtelijk worden gemaakt hoeveel en wanneer eerdere afspraken hebben plaatsgevonden. En hoe vaak men dus nog kosteloos een afspraak kan maken. Heeft men meer afspraken nodig en zijn hier kosten aan verbonden, kan ook deze informatie via de app worden ontsloten. Door dit proces te optimaliseren voorkom je onnodige bijplaatsingen, dumpingen en/of restafval.
Er zijn echter ook organisaties die er bewust voor kiezen om alleen afspraken in de toekomst te tonen. Zo voorkom je dat bijvoorbeeld na een verhuizing de nieuwe bewoners de afspraken kunnen inzien van de voorgaande bewoners. Dit is uiteraard afhankelijk van of en zo ja, hoe de app is gepersonaliseerd.
Aanvullende functionaliteiten
Een rondgang langs onze leden laat zien dat er in diverse afval-apps inmiddels al veel meer kan. Organisaties kiezen voor aanvullende functionaliteiten in de app omdat deze kunnen zorgen voor efficiëntere processen, betere informatievoorziening, verlichting van het klantcontactcentrum en een hoger serviceniveau.
Een app die de verwachtingen van inwoners overtreft, draagt bij aan een hogere tevredenheid en activeert het wederkerigheidsprincipe. Wanneer je iemand iets geeft, voelt deze persoon zich moreel verplicht om iets terug te doen. Dit kan bijvoorbeeld resulteren in een hogere scheidingsbereidheid en meer participatie.
Personalisatie
Waar de ene app alleen vraagt om een postcode en de informatie in de app zeer algemeen blijft, is het in andere apps mogelijk om te personaliseren op basis van een specifiek adres. Dit stelt je in staat om andere gegevens aan het account te koppelen en de informatievoorziening te specificeren. Ook kunnen functionaliteiten worden geoptimaliseerd. Meer persoonlijke data betekent echter ook meer monitoring en beveiliging in verband met AVG-wetgeving.
Tip: Kies je voor het koppelen aan een adres, overweeg dan ook om gebruikers de optie te bieden meer adressen te koppelen en daartussen te kunnen schakelen. Handig voor mensen die bijvoorbeeld mantelzorger zijn of tijdelijk op het huis van familie of vrienden passen tijdens hun vakantie.
Tip: Maak bijvoorbeeld gebruik van een QR-code om de app aan een persoonlijk mailadres en specifiek huisadres te laten koppelen. Na de aanvraag stuur je de code fysiek op naar het opgegeven adres, waarmee de gebruikers de app kunnen personaliseren. Zo weet je zeker dat het account van de desbetreffende huiseigenaar is. Ook zijn er voorbeelden waarbij het pasnummer en/of een persoonlijke code worden gebruikt om te personaliseren.
Pushberichten
Helaas loopt niet altijd alles zoals gepland. Zo valt er weleens een inzamelvoertuig uit, moet een route worden gewijzigd, is het glad op de wegen of is er een aangepaste dienstregeling van kracht door extreme hitte of feestdagen. Op dat soort momenten is het prettig om de mogelijkheid te hebben een pushbericht uit te sturen. Heb je jouw app gekoppeld op basis van het adres, dan is het mogelijk om zeer gericht te communiceren naar het deel van de gebruikers waarvoor de boodschap relevant is, zoals de bewoners van een specifieke wijk of straat.
Ook kan een pushbericht worden gebruikt om bijvoorbeeld een campagne onder de aandacht te brengen. Let er hierbij wel op dat de berichten die je pusht voldoende relevant zijn, anders bestaat de kans dat gebruikers de pushberichten gaan negeren.
Nieuws
Hebben jullie een nieuwe dienst geïntroduceerd, is het jaarverslag gepubliceerd of staat er een opruimactie op het programma? Voeg ook een nieuwsrubriek toe aan de app en breng het onder de aandacht bij de gebruikers.
Tip: Door onder ieder bericht een feedback-mogelijkheid te plaatsen krijg je een goed beeld van wat gebruikers wel en niet interessant vinden of wat op gebruikers een positief dan wel negatief effect heeft. Een eenvoudig duimpje omhoog en duimpje omlaag is al genoeg.
Tip: Koppel het contentmanagementsysteem (CMS) van de app aan die van de website. Zo hoef je het nieuws niet op twee plaatsen te beheren. Met een simpel vinkje geef je aan of het nieuwsbericht ook in de app moet komen te staan.
Algemene informatie en tips
De app is ook een kans om gebruikers te informeren over allerlei andere onderdelen van het afvalbeheer. Meer kennis zorgt voor meer betrokkenheid en begrip. Ook kan het betrokken inwoners inspireren om zelf meer te doen. Deel dus ook tips over hoe men thuis beter kan scheiden of afval kan voorkomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- De officiële wel/niet lijsten
- Tips voor een frisse GFT-container
- Het échte verhaal achter enkele hardnekkige fabels
- Uitleg over de voordelen van inzamelmiddelen en -systemen
- Tips voor de inlevering van batterijen en kleine elektrische apparaten
- Ervaringen van gebruikers van wasbare luiers en incontinentiemateriaal
- De voordelen en subsidiemogelijkheden voor de aanschaf van een groen dak
- Wat kan je doen om voedselverspilling te voorkomen?
Deze informatie kan ook dienen als kennisbank voor het klantcontactcentrum. Door bij vragen inwoners naar een specifiek artikel in deze kennisbank door te verwijzen, worden zij ook gestimuleerd om eerst zelf in de app te zoeken naar antwoorden, voordat ze contact opnemen.
Interactieve kaart
Om voor inwoners inzichtelijk te maken waar men welk afval allemaal kwijt kan, is een interactieve kaart in de app een handig hulpmiddel. Zo maak je ook inzichtelijk hoeveel voorzieningen, waaronder openbare prullenbakken, er in de omgeving zijn die allemaal geleegd en onderhouden moeten worden. Dat draagt bij aan bewustwording. Vaak kennen inwoners namelijk alleen de voorzieningen in de buurt.
Wil je zo’n kaart toevoegen? Lees dan ook onderstaande tips:
- Maak alle voorzieningen clickable en toon in de pop-up meer informatie, zoals voor hoeveel procent de bak vol is, wanneer deze het laatst is geleegd, wanneer de volgende lediging is ingepland en/of op welke dagen deze bak wordt geleegd.
- Heb je de app gekoppeld aan het huisadres van inwoners? Neem deze locatie dan als uitgangspunt bij de weergave van de kaart en het tonen van de voorzieningen die het meest in de buurt zijn. Toon ook per voorziening de exacte afstand. Nóg handiger is het als de huidige locatie van de gebruiker centraal staat. Zo kan de gebruiker ook onderweg op zoek naar een container in de buurt.
- Maak de kaart extra gebruiksvriendelijk door gebruikers te laten filteren op straal, een specifieke stroom of het aantal voorzieningen dat men per stroom wil zien. Bied gebruikers ook de keuze om de opties als lijst weer te geven.
- Geef iedere voorziening een herkenbare kleur. Gebruik hiervoor bij voorkeur de kleurcodes die zijn voorgeschreven door Rijkswaterstaat. Zo draag je bij aan de uniformiteit.
- Vergeet niet om ook de milieustraat en kringlooporganisaties op te nemen.
- Voeg ook alternatieve locaties toe, zoals de kinderboerderij waar men frituurvet kan inleveren, de sportaccommodatie waar men het oud papier in een container kan plaatsen of de supermarkten, tuincentra, elektronicawinkels en bouwmarkten waar men batterijen en kleine elektronische apparaten kwijt kan.
Informatie over de milieustraat
De app is ook een handig kanaal om te helpen bij een efficiënt en effectief bezoek aan de milieustraat. Deel hier bijvoorbeeld:
- Het adres
- De openingstijden
- De toegangs- en/of aanbiedregels
- Welke afvalstromen wel / niet gebracht kunnen worden
- Wat er met de ingeleverde spullen gebeurt
- Een plattegrond of inpakhulp (handig om de auto op volgorde in te pakken)
- Een oproep voor het gebruik van de kringloopcontainer
- De mogelijkheid om een afspraak te maken (soms verplicht)
- Een livestream van de ingang die aangeeft hoe drukte het is
- Een instructiefilmpje
Informatie over de mobiele milieustraat
Je kent het wel; je hebt afval waarvoor je eigenlijk naar de milieustraat zou moeten rijden, maar het is eigenlijk net te weinig om hier op een vrije dag je tijd aan te besteden. Om deze stromen van de restafvalcontainer te redden, zijn er op steeds meer plaatsen in Nederland mobiele milieustraten. Hebben jullie er al een, deel dan praktische informatie hierover via de app. Denk bijvoorbeeld aan:
- De locatie(s)
- De start- en eindtijden
- De frequentie
- Welke afvalstromen hier wel / niet ingeleverd kunnen worden
- Wat er met de ingeleverde spullen gebeurt
- Voor welke vragen en welk advies je hier terecht kan
Kringlooplocaties
Door in de app (en natuurlijk ook op de website) goed te communiceren over de kringloopcontainer op de milieustraat en de kringloopwinkels in de omgeving, help je mee om hergebruik steeds meer de norm te maken en onnodig afval te voorkomen. Men zoekt vaak actief naar informatie over de meer bekende kanalen, zoals de reguliere inzameling en de milieustraat. Door juist ook daar informatie te plaatsen over de mogelijkheden van de kringloop, geef je hier eenvoudig meer bekendheid aan.
In de app is ook vaak goed meetbaar wat de meest bezochte functionaliteiten zijn. Ook daar zou je een boodschap over preventie, hergebruik of reparatie kunnen plaatsen. Door de boodschap regelmatig af te wisselen blijft deze opvallen.
Aanhanger of bakfiets lenen
In veel gemeenten is het mogelijk om gratis een aanhanger, bakfiets of zelfs auto te lenen om daarmee spullen naar de milieustraat te brengen. Deel praktische informatie in de app en/of maak het mogelijk om laagdrempelig via de app te reserveren.
Melding maken
Als gemeente of inzamelaar kan je nu eenmaal niet dagelijks alle straten, pleinen en inzamelvoorzieningen controleren. Via de app is het mogelijk om inwoners een eenvoudige en laagdrempelige mogelijkheid te bieden om een ongewenste situatie te melden. Zo heb je toch flink wat extra ogen en oren op straat. Voor inwoners is deze optie vaak een belangrijke reden om de app te downloaden en te gebruiken.
Wil je deze optie aanbieden, zorg dan wel dat je de opvolging van de meldingen goed op orde hebt en dat er dus snel en adequaat wordt gehandeld. Al is het maar een inhoudelijke reactie waarin wordt uitgelegd waarom het nog even zal duren. Het uitblijven van een (re)actie werkt namelijk zeer demotiverend. Denk bij het soort meldingen bijvoorbeeld aan:
- Container niet geleegd of zakken niet opgehaald
- Probleem met container op straat
- Persoonlijke spullen in container
- Meldingen van vervuiling van de openbare ruimte
- Schade aan eigendommen
- Wildgroei van onkruid
- Zoutkist is leeg
- Vrije optie
Bedenk ook per soort melding welke informatie je nodig hebt om de melding goed op te kunnen volgen. Ook zou je kunnen overwegen om de meldingen en de opvolging daarvan op te slaan in de app. Zo kan men hun eigen meldingen teruglezen en kan het klantcontactcentrum hier indien nodig naar refereren.
Tip: Vraag de gebruiker van de app om toestemming te geven om de huidige locatie te gebruiken. Zo kan de melding, indien relevant, eenvoudig gekoppeld worden aan de exacte plek waar de melding betrekking op heeft.
Contact opnemen
Hoe laagdrempeliger het is om contact op te nemen, des te meer informatie je binnenhaalt waar je vervolgens weer op kan acteren. Ook is niet iedere inwoner even vaardig met hun smartphone. Het is dus prettig als men via de app ook eenvoudig een mail kan sturen, kan bellen of wellicht zelfs kan chatten.
Toch wil je ook het klantcontactcentrum beheersbaar houden. Juist via een website of app is het mogelijk om het proces in te richten volgens de principes van de Customer Service Experience Piramide. Vraag eerst waarover men contact op wil nemen. Voor de meest voorkomende vragen en meldingen kan je, indien mogelijk, een optie tot selfservice aanbieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een “veelgestelde vragen”-module. Dit is veelal sneller en zorgt voor een hogere tevredenheid. Ook zorgt het vaak voor een kostenbesparing. Daarna kan je de intensiteit van de service trapsgewijs opbouwen, bijvoorbeeld via eerstelijns support en dan naar tweedelijns support (experts).
Door de vragen en meldingen goed te registreren, zie je al snel kansen voor nieuwe functionaliteiten en/of selfservice-oplossingen. Hiermee kan je het serviceniveau verder verhogen. Ook zou je kunnen overwegen om de meldingen en de opvolging daarvan op te slaan in de app. Zo kan men hun eigen meldingen teruglezen en kan het klantcontactcentrum hier indien nodig naar refereren.
Financieel inzicht
Ben je actief in één of meer gemeenten die werken met diftar (gedifferentieerde tarieven)? Dan is het geven van financieel inzicht in de app een mooie aanvulling. Zo ziet men eenvoudig hoe vaak men bijvoorbeeld de restafvalbak heeft laat legen of de ondergrondse restafvalcontainer heeft gebruikt. En wat de kosten hiervan zijn. Dit inzicht stimuleert inwoners om beter te scheiden en minder restafval over te houden. Ook de kosten voor de bezoeken aan de milieustraat kunnen hieraan worden toegevoegd.
Foto en/of barcode scanner
Als aanvulling op de afvalwijzer waarin men op basis van zoektermen kan achterhalen in welke bak iets moet worden weggegooid, bieden sommige inzamelaars ook een foto en/of barcode scanner aan in de app. Nadat je een foto hebt gemaakt van het afval of een barcode hebt gescand geeft de app aan in welke bak het hoort. Dit werkt vooral goed voor je dagelijkse boodschappen.
Zorg hierbij ook voor de mogelijkheid om via de app aan te geven als een product niet in de database staat of wordt herkend. Op basis van die informatie kan de functionaliteit weer worden verbeterd.
Successen vieren en gamification
Het resultaat zien van je acties, het behalen van een doel, het vieren van een succes of gewoon een eenvoudig complimentje, het zorgt voor een geluksimplus en extra motivatie om een stap verder te gaan. Door dit principe ook toe te passen in de app maak je afval scheiden leuker.
In de wereld van user experience (UX) design spreek je dan van gamification. Dit is het gebruiken van gamedenken, gametechnieken en spelelementen in een niet-game omgeving. Het doel hiervan is om spelenderwijs gedrag te veranderen, betrokkenheid te creëren en kennis over te dragen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- De mogelijkheid om een eigen doel in te stellen en de voortgang te monitoren.
- Iedere maand een nieuwe challenge om punten te scoren.
- Een quiz om gebruikers hun kennis te laten testen.
- Een digitaal duimpje of confetti bij successen en/of verbetering. Of laat bijvoorbeeld zien hoeveel bomen men al heeft bespaard.
- Levels (van beginner tot circulaire goeroe) of het sparen van digitale badges (helden-badge voor containeradoptanten en zwerfafvalrapers of kringloop-badge voor frequente bezoekers) om te motiveren steeds een stapje verder te gaan.
- Feedback over hoe men scoort ten opzichte van het gemiddelde van de stad, het dorp of de wijk waar ment woont.
- Geef punten voor het samenwerking met andere inwoners, bijvoorbeeld als men samen een opschoonactie heeft opgezet.
Participatie bevorderen
Breng via de app ook alle mogelijkheden in kaart waarop inwoners een handje kunnen helpen. Laat ze bijvoorbeeld een container of boomspiegel adopteren om deze te onderhouden en/of bied de mogelijkheid om een afvalprikker, afvalzakhouder en afvalzakken aan te vragen, zodat men kan helpen zwerfafval op te ruimen. Ook kan je inwoners aanmoedigen om te participeren in landelijke of lokale acties, zoals het NK Tegelwippen. Enkele handige tips:
- Gebruik de data van de app. Hoe vaak iemand de app opent, waar men op klikt of hoe lang men in de app blijft zijn indicatoren die iets kunnen zeggen over iemands mate van betrokkenheid. Gebruik deze data (anoniem) om te bepalen wie betrokken zijn en waar de kans op participatie groter is. Deze gebruikers kan je bijvoorbeeld een pushbericht sturen.
- Zet bij iedere optie om te participeren ook een korte video waarin enkele participanten uitleggen wat ze motiveert om dit te doen en wat het ze heeft gebracht.
- Registreer in de app of en zo ja, hoe men participeert. Zo kan je deze inwoners snel bereiken, bijvoorbeeld als je ze wil oproepen deel te nemen aan de Landelijke Opschoondag.
- Beloon participanten met behulp van gamification. Geef ze bijvoorbeeld een digitale badge in de app die alleen participanten krijgen. Hiermee geef je ze iedere keer als ze inloggen een kleine beloning. Ook nodigt dit uit om meer badges te sparen.
Hulpmiddelen bestellen
Inwoners die graag het juiste willen doen of zelfs een stapje extra willen zetten, kan je faciliteren door ze hulpmiddelen aan te bieden. Maak het laagdrempelig door deze hulpmiddelen ook via de app te leen, te huur of te koop aan te bieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Een handige afvalwijzer voor thuis
- Hulpmiddelen om voedselverspilling tegen te gaan
- Een afvalprikker, afvalzakhouder en afvalzakken
- Gereedschap voor het onderhouden van een ondergrondse container
- Een aanhanger of bakfiets om afval naar de milieustraat te brengen
Meertaligheid en toegankelijkheid
In Nederland komen veel culturen samen. Waar de één snel de Nederlandse taal oppakt, kan dit voor de ander een grote uitdaging zijn. Door de informatie in de app ook in andere talen beschikbaar te stellen vergroot je de kans dat ook inwoners die de taal (nog) niet machtig zijn aanhaken en het gewenste gedrag gaan vertonen. Logischerwijs is het Engels hierbij veelal de eerste vertaling. Afhankelijk van de nationaliteiten in het werkgebied kunnen ook andere talen, zoals bijvoorbeeld Frans, Spaans, Pools, Roemeens, Turks, Perzisch of Arabisch worden toegevoegd.
Niet alleen een taalbarrière, maar ook een lichamelijke beperking kan inwoners op afstand zetten. Iedereen heeft te maken met afval en dus is het belangrijk dat iedereen meedoet. Meedoen in de digitale wereld hoort daar natuurlijk ook bij. Daarom is het belangrijk dat niet alleen websites, maar ook apps toegankelijk zijn.
Rekenhulp
Afhankelijk van hoe de afvalstoffenheffing in jouw gemeente is opgebouwd, kan je in de app een rekenhulp aanbieden voor het variabele deel. Zo krijgen inwoners tijdig inzicht in de hoogte van de afvalstoffenheffing. Bekijk bijvoorbeeld het voorbeeld van gemeente Leeuwarden.
Standaard of maatwerk?
Organisaties die besluiten software aan te kopen, twijfelen vaak tussen een standaard- of een maatwerkoplossing. Maatwerk biedt de mogelijkheid om de app geheel naar wens in te richten, maar is vaak aanzienlijk duurder. Ook kan wat je laat bouwen weer achterhaald zijn voordat het überhaupt in gebruik is genomen. Bij een standaardoplossing zijn processen vaak al goed uitgedacht en efficiënt ingericht, maar is er minder ruimte voor specifieke wensen en flexibiliteit.
Welke vorm het beste werkt voor jouw organisatie is afhankelijk van veel factoren, zoals budget, afzetgebied, reeds aanwezige software in de organisatie en de kwaliteit van de standaardoplossingen die beschikbaar zijn. Er is geen goed of fout. Hieronder vind je wel een paar handige tips:
- Laat je een eigen app bouwen dan kan dit uiteraard ook gefaseerd. Begin bij de basisfunctionaliteiten en bouw deze steeds verder uit. Zo laat je de app groeien en zijn de kosten beheersbaar.
- Maak je gebruik van een standaardoplossing, vraag dan de leverancier naar de plannen die ze hebben om nieuwe functionaliteiten toe te voegen aan de app. Vaak bepalen zij de prioriteit die zij aan de bouw van functionaliteiten geven op basis van het aantal afnemers dat zegt hier behoefte aan te hebben.
- Doe goed onderzoek naar welke data in welke systemen is vastgelegd. Tegenwoordig is het samenbrengen van data die nodig is voor functionaliteiten vaak een grotere uitdaging dan het bouwen van de functionaliteit zelf.
- Werk samen met andere gemeenten of inzamelaars binnen het netwerk van de NVRD om je budget te vergroten, de kosten te verlagen en/of bestaande techniek te benutten.
- Gebruik de ervaringen van de voorlopers op het gebied van afval-apps in onze sector. Je hoeft niet opnieuw het wiel uit te vinden.
Algemene tips
Hierbij nog enkele algemene tips van leden van de NVRD.
- Voor inzamelaars die meerdere gemeenten bedienen is het raadzaam om te zorgen voor een flexibele inrichting, waarbij je functionaliteiten per gemeente aan of uit kan zetten of kan aanpassen. Zo kan het beleid, de kosten en de inzamelfrequentie per gemeente verschillen. Ook hebben gemeenten soms behoefte aan specifieke functionaliteiten. In sommige apps is het zelfs mogelijk om kleuren of icoontjes aan te passen aan de desbetreffende gemeente.
- Om te zorgen voor een efficiënt beheer van de app is het raadzaam om het contentmanagementsysteem (CMS) goed te laten samenwerken met die van de website. Zo voorkom je dat je de content op twee verschillende plaatsen moet invoeren en beheren. Op deze manier is het mogelijk om via een simpel vinkje content ook direct toe te voegen aan de app. Ook zien we in diverse apps dat er wordt doorverwezen naar bestaande functionaliteiten op de website.
- Werk je met een contentkalender, neem de communicatiemogelijkheden van de app hier dan ook in mee. Voor bepaalde momenten in het jaar kan de pushmelding van de app namelijk goed van pas komen. Denk bijvoorbeeld aan een oproep rondom de vrijmarkt op Koningsdag om overgebleven spullen netjes in te leveren of het verzoek om na een EK of WK de vlaggetjes niet bij het PMD te doen.
- Denk ook goed na over wat je wil meten. Zo kan inzicht in het downloadpercentage per wijk inzichtelijk maken welke wijken nog extra aandacht behoeven, zegt de tijd die iemand doorbrengt in de app iets over hun mate van betrokkenheid en zijn veelgebruikte functionaliteiten een kans om minder bekende functionaliteiten onder de aandacht te brengen. Data stelt je in staat om zeer gerichte vervolgacties te bepalen.
- Heb je een goede en handige app, dan wil je ook dat zo veel mogelijk inwoners deze downloaden. Naast een oproep op de website, sociale media en via lokale pers kan je ook denken aan andere middelen, zoals de inzet van posters in abri’s, communicatie op de milieustraat, een bordje met QR-code op de balie van het gemeentehuis, een oproep op de inzamelvoertuigen of bijvoorbeeld een advertentie op de winkelkarretjes van de lokale supermarkt(en).
Heb je meer handige tips? Laat het ons weten via: