Door middel van een prioriteringskader wil de Autoriteit Consument en Markt (ACM) organisaties met maatschappelijk belang vanaf 1 oktober 2024 ruimte blijven geven op het elektriciteitsnet tijdens netcongestie. Bij het ontwerpbesluit was afvalbeheer onderdeel van dit prioriteringskader, bij het definitieve besluit bleek afvalbeheer geschrapt. De NVRD is van mening dat afvalbeheer onderdeel moet blijven uitmaken van het prioriteringskader en heeft daarom beroep tegen dit ACM-besluit ingediend bij het College Beroep en bedrijfsleven (CBb).

Vanaf 1 oktober 2024 gaan netbeheerders een prioriteringskader gebruiken bij transportverzoeken op het energienet. Een aangesloten partij doet een transportverzoek als zij gebruik wil maken van het elektriciteitsnet. Wanneer de ruimte op het net door netcongestie steeds krapper wordt, volgen de netbeheerders een prioriteringskader voor wie als eerste gebruik mag maken van het energienet.

Door dit nieuwe prioriteringskader krijgen organisaties met maatschappelijk belang voorrang op het moment dat er netcongestie plaatsvindt. Tot op heden geldt er nog een ‘’first-come-first-served’’ principe, maar dat komt te vervallen met dit nieuwe besluit.

Het prioriteringskader bestaat uit drie categorieën, deze zijn opgesteld in volgorde van prioriteit, wie er als eerste aanspraak kan maken op het gebruik van het elektriciteitsnet ten tijde van schaarste. De eerste categorie geeft ruimte aan netcongestieverzachters, partijen die door middel van bijvoorbeeld batterijen ruimte creëren op het elektriciteitsnet. De tweede categorie heeft betrekking op partijen die werken aan nationale veiligheid. De derde categorie is voor partijen die voorzien in basisbehoeften. In deze categorie stond ook afvalbeheer. Dit was volgens ons niet meer dan logisch, onze leden geven immers invulling aan een cruciale taak – en gemeentelijke verplichting – binnen de Nederlandse maatschappij.

Tot onze verbazing bleek afvalbeheer in het definitieve besluit (van 12 april jl.) uit het prioriteringskader gehaald. Hier zijn wij tegen in beroep gegaan. Zoals al eerder gesteld dienen onze leden een groot maatschappelijk belang in de Nederlandse maatschappij. Daarnaast krijgen onze leden te maken met snel naderende verplichtingen om hun wagenpark te verduurzamen. Enkele voorbeelden hiervan zijn de invoer van zero-emissiezones en de verplichting om te voldoen aan de Regeling Bevordering Schone Wegvoertuigen (RBSW).  De enige manier om te voldoen aan deze verplichtingen is als afvaldiensten prioriteit krijgen als er zich netcongestie voordoet.

Wij houden onze leden op de hoogte van ontwikkelingen in deze zaak.