Pagina
delen
Amsterdam mag ja-ja stickers invoeren
23 november 2017
Vanaf 1 januari gaat Amsterdam over op een nieuw systeem van brievenbusstickers en kiezen inwoners bewust wel of niet voor het ontvangen van reclamedrukwerk. In het huidige systeem betekent geen sticker op een brievenbus dat er (ongewenst) reclamedrukwerk bezorgd wordt. In het nieuwe systeem betekent geen sticker juist geen reclamedrukwerk. Dat kan een papierbesparing van 34 kilo per huishouden opleveren.
Pagina
delen
Woensdag 22 november werd de gemeente door de Amsterdamse rechtbank in het gelijk gesteld in een rechtszaak tussen de gemeente en de folderbranche. Het verminderen en beter scheiden van afval is een belangrijke ambitie van de gemeente Amsterdam. In 2020 moet 65% van het afval gescheiden worden ingezameld. De gemeente wil daarom flink besparen op papier en het anders inrichten van het stickersysteem levert hieraan een belangrijke bijdrage.
Mensen die wel graag reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen willen blijven ontvangen, kunnen een Ja-Ja sticker plakken. De huidige Nee-Ja en Nee-Nee stickers blijven gelden en veranderen niet van betekenis. Een Nee-Ja sticker betekent geen reclamedrukwerk en wel huis-aan-huisbladen en de Nee-Nee sticker betekent dat beide niet ontvangen worden.
De hoofdstad denkt met deze maatregel veel papier te besparen. "We voorkomen een woud aan ongelezen papier. Ik denk en hoop dat op korte termijn heel Nederland dit voorbeeld gaat volgen", zegt wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho.
Klik hier voor de uitspraak van de rechtbank Amsterdam