Bij de keuze voor uitstootvrij rijden ligt de keuze voor waterstof voor vuilnis- en vrachtwagens het meest voor de hand, vanwege het hoge energieverbruik per shift. Bij de inzet van een voertuig op waterstof is hiervoor ook een tankinfrastructuur nodig. Om de afval- en reinigingssector te helpen bij hun keuze voor een infrastructuur, onderscheidt het rapport 'Inventarisatie H2-tankoplossingen' van adviesbureau EVConsult vier oplossingen voor verschillende toepassingen. Zo is een mobiel H2-tankstation geschikt voor bedrijven die starten met een waterstofvoertuig en maakt een publiek tankstation de overstap van waterstof op kleine naar grote schaal mogelijk. Met een zogeheten 'dedicated H2-tankstation' kan waterstof worden getankt op eigen terrein en de vierde optie is een semipubliek H2-tankstation voor een selecte groep partijen.
Aan het eind van het rapport staan verschillende vragen die een afval- of reinigingsorganisatie kunnen helpen in hun keuze. Vanaf 1 januari 2030 moeten alle nieuw aan te schaffen reinigingsvoertuigen zero-emissie zijn. Om dit mogelijk te maken heeft het kabinet eind vorig jaar een nieuwe subsidieregeling aangekondigd. Naar verwachting kunnen bedrijven hier vanaf 1 mei en beroep op doen.