Het voorjaar is hét moment om te starten met een zwerfafvalcampagne. Rijkswaterstaat ontwikkelde er twee die zo te gebruiken zijn door gemeenten en andere organisaties. Gebaseerd op gedragswetenschap en getest onder de doelgroep. Tientallen partijen zetten deze posters, stickers en socialmediaposts al in. De toolboxen zijn te vinden op het kennisplatform schoudersonderschoon.nl.

De twee zwerfafvalcampagnes van Rijkswaterstaat zijn beide gericht op gedragsverandering, maar hebben net een andere insteek. Gebiedsbeheerders die families en jongeren op recreatieplekken willen aanspreken, zetten daar ‘Zo gefikst’ in. Deze campagne heeft als boodschap dat het een kleine moeite is om je eigen afval (en dat van je vrienden) weg te gooien. En zo het ontstaan van zwerfafval te voorkomen.

De campagne ‘Natuurlijk raap jij ook iets op’ kreeg afgelopen najaar landelijke bekendheid door inzet door de Rijksoverheid met posters en radiospotjes en op social media. Herhaling en herkenning zijn belangrijk voor campagnes, daarom loopt ook deze campagne door in 2023. De boodschap: het is een kleine moeite om zwerfafval op te rapen. Dit gedrag wordt gewaardeerd. Als iedereen het dagelijks één keer doet, is Nederland zo schoon.

Voor beide campagnes geldt dat het materiaal zonder kosten te downloaden is. En dat het naar eigen idee kan worden gebruikt. Zo verving de gemeente Amersfoort de beelden op posters met foto’s van eigen inwoners en plekken. Daarmee wint de campagne aan herkenbaarheid en voelen mensen zich extra aangesproken, blijkt uit onderzoek. Het is ook mogelijk om alleen een eigen logo of huisstijl toe te voegen.

Zie voor de toolboxen schoudersonderschoon.nl.