Zowel de ketenpartners in de branche als grote bedrijven en winkelketens zetten op dit moment stappen om een bijdrage te leveren aan de transitie naar een circulaire economie. Hoogste tijd dus om kennis en krachten te bundelen en de consument bij het aankoopgedrag en de inwoner bij haar afvalgedrag een eenduidige boodschap mee te geven. Maar welke bijdrage kunnen we als branche leveren? Om goed uit te leggen waarom een verpakking van een bepaald materiaal is gemaakt en dus bij een bepaalde afvalstroom terecht komt, moeten we ons verdiepen in het 'waarom'. Denk hierbij aan de ellenlange discussies over de chipszak, de folie rond de komkommer maar ook de zwarte vleesschaaltjes. Daarnaast is het belangrijk om als branche een bijdrage te leveren aan terugkoppeling in de keten zodat bijvoorbeeld marketeers, ontwerpers, inkopers en andere beslissers zich bewust zijn van de impact in de afvalketen.
Tijdens de kennisbijeenkomst wordt u bijgepraat over de stand van zaken rond de transitieagenda’s, het Plastic Pact en de ontwikkelingen op het verpakkingendossier, over de wijze waarop Unilever werkt aan het verbeteren van haar verpakkingen en tot slot laten we een industrieel ontwerper, een marketeer, een ketendeskundige en een gedragsdeskundige met elkaar in discussie gaan over de centrale vraag of de perfecte verpakking bestaat. Het volledige programma zal volgende week beschikbaar komen en worden verstuurd. Aanmelden voor de bijeenkomst kan hier.