NVRDNieuwsArtikel

Skip Navigation Linksdefault

Verduurzaming zet ook door in supermarkten

Datum: 29-03-2021
Vorige week lieten twee grote supermarkten zich horen. Albert Heijn neemt afscheid van de zakjes op de groente- en fruitafdeling. Jumbo stopt met het gebruik van plastic bakjes en gaat voor de verkoop van gehakt gebruik maken van zakjes in plaats van plastic bakjes. Hiermee wordt bijna 600.000 kilo kunststof bespaard.  

Minder verpakkingsmateriaal
Marit van Egmond, algemeen directeur Albert Heijn: “De afgelopen drie jaar bespaarden we ruim zeven miljoen kilo verpakkingsmateriaal. Van maaltijd- en lunchsalades in een dunnere schaal en dunnere frisdrankflessen tot het helemaal onverpakt aanbieden van groente en fruit. We blijven steeds kijken of het minder kan. Zo vervangen we op dit moment de emmertjes met snoepgroenten door een dunner bakje met een dunne toplaag in plaats van een deksel. Voor de stap van het afschaffen van de gratis zakjes op de groente- en fruitafdeling vragen wij klanten samen met ons minder plastic te verspillen.” Ook bij het thuisbezorgen van de boodschappen pakt Albert Heijn de plastic tasjes aan. Daar komt in de loop van dit jaar een retoursysteem voor, zodat klanten ze weer kunnen inleveren. Hierdoor kan op jaarbasis zelfs 645.000 kilo plastic (31 miljoen tasjes) op een verantwoorde manier worden gerecycled. 

Minder plastic, betere recycling
Olaf de Boer, directeur Commercie Jumbo: “Met deze en andere innovaties op het gebied van verpakken kunnen we een groot verschil maken. Er is steeds meer mogelijk om het gebruik van plastic te minimaliseren en daar leveren we onze bijdrage aan. Dit gaat verder dan het reduceren van het aandeel van plastic in onze eigen verpakkingen en zoeken daarvoor de samenwerking op. Zo nemen we deel aan een pilot binnen het Plastic Pact, om te onderzoeken hoe we voedselverpakkingen nog beter kunnen recyclen. Zo snijdt het mes aan twee kanten: we dringen én de hoeveelheid plastic afval terug én we zorgen voor uitbreiding van de mogelijkheden voor recycling”. Jumbo heeft als doelstelling om in 2025 minimaal 20 procent minder verpakkingsmateriaal te gebruiken in vergelijking tot 2019. Jumbo volgt in dit verband de aanbevelingen en uitgangspunten van organisaties zoals het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) en Plastic Pact. 

Voor persberichten:
Albert Heijn
Jumbo

 

 

Meer nieuws

Zoek je een artikel over een ander onderwerp? Gebruik dan het filter in ons nieuwsoverzicht:
 

Over NVRD

De NVRD verenigt de Nederlandse gemeenten en hun publieke bedrijven die verantwoordelijk zijn voor het afvalbeheer en het beheer van de openbare ruimte. De NVRD ondersteunt hen bij het bereiken van hun doelstellingen en brengt professionals bij elkaar.