De organisatie van de week zorgt zelf voor publiciteit via online campagnes op
Instagram,
Facebook en
YouTube. Ook verschijnen er komende weken advertenties in Mezza, VROUW, Telegraaf en Libelle. Online is de campagne terug te vinden op ad.nl, parool.nl en nu.nl. Daarnaast worden op de NS-stations in Den Haag, Utrecht en Amsterdam
restjes-receptenboekjes uitgedeeld.
Wat kunnen we bereiken?
Ongeveer een derde van al het voedsel dat op de wereld geproduceerd wordt, belandt uiteindelijk niet op het bord van consumenten. Dat schatten onderzoekers. Daaronder valt al het verlies dat plaatsvindt van productie tot en met aankoop door de consument. Een groot deel van deze verliezen wordt gelukkig nog wel nuttig gebruikt, bijvoorbeeld als veevoer.
Zijn de voedingsmiddelen eenmaal in huis, dan gaat de verspilling door. Van alle bruikbare voeding (inclusief zuivel en olie) belandt jaarlijks ruim 34 kilo bij het afval. Dat kost elke Nederlander ruim 120 euro per jaar!
Wil je helpen?
Dat kan, natuurlijk door zelf je eigen gedrag onder de loep te nemen, maar ook door aandacht te besteden aan dit initiatief. Des te groter het bereik, des te groter de impact. Op de
partnerpagina vind je diverse materialen en tekstvoorbeelden om te gebruiken. Door te verwijzen naar de
campagnepagina breng je het handige restjes-receptenboekje extra onder de aandacht. Vergeet niet #verspillingsvrij te gebruiken.