Op Green Friday maken de kringloopbranche en honderd andere merken een vuist tegen overconsumptie en de koopgekte in onze maatschappij. Ieder jaar worden consumenten op deze traditioneel Black Friday verleid met allerlei kortingen die leiden tot onnodig koopgedrag. Dit concept is achterhaald en de huidige klimaatproblematiek vraagt om nieuwe tradities. De tegenbeweging begint steeds serieuzere vormen aan te nemen en steeds meer mensen en organisaties doen er aan mee. 

Om Green Friday nog meer kracht bij te zetten, reikt branchevereniging BKN dit jaar haar CO₂-cheque uit aan Marjan Minnesma, milieuactiviste en directeur van Urgenda. “In spullen zit veel uitstoot verborgen en daardoor hebben ze, zonder dat veel mensen dat weten, een grote impact op onze planeet. Deze cheque laat heel mooi zien hoeveel uitstoot we kunnen besparen als we naar de kringloop brengen, daar kopen en meer gaan ruilen of delen.” De cheque drukt uit wat de gezamenlijke CO₂ besparing was van alle 100%Kringloopwinkels in 2020: 130 miljoen kilo.

Nieuwe kleding of spullen kopen veroorzaakt tot wel een derde van de CO₂-uitstoot in een Nederlands huishouden, zo blijkt uit onderzoek van Milieu Centraal. De decembermaand is een uitgelezen kans om daadwerkelijk iets te doen met deze zogenaamde klimaatklapper. Bewuste consumenten dragen hun steentje bij door minder, tweedehands of duurzaam te kopen. Leonie Reinders, directeur van de BKN, benadrukt: “Ga je shoppen voor één van de feestdagen? Vraag je dan af of je de gevraagde cadeaus ook in een kringloopwinkel kan kopen. Daar vind je vaak unieke en bijzondere producten en met het kopen bij of brengen naar de kringloop draag je bij aan een beter milieu!”

Naaast de kringloopbranche sluiten dit jaar meer dan honderd merken en bedrijven, waaronder Dille & Kamille, Decathlon, Innocent, ANWB en Intratuin aan om samen met Trees for All, Green Friday nbog meer kracht bij te zeten.