Het Europese Hof heeft maandag 1 augustus bepaald dat ook vuilnisauto’s binnen de reikwijdte vallen van de voertuigen die onderdeel waren van het zogenoemde truckkartel. Dit brengt een goede afloop voor inkopers van vuilnisauto's, waaronder een groot deel van de leden van de NVRD, een stap dichterbij.

In 2016 en 2017 heeft de Europese Commissie voor 3,8 miljard euro aan boetes opgelegd aan vijf vrachtautofabrikanten (DAF, Daimler, Iveco, Volvo/Renault, Scania) voor het maken van prijsafspraken en het tegenhouden van nieuwe technologieën voor schonere motoren. Dit alles speelde in de periode van 1997 tot 2011. Door dit zogenaamde truckkartel konden de fabrikanten de vrachtauto’s jarenlang voor te hoge prijzen verkopen en stootten de voertuigen meer emissies uit dan noodzakelijk. Onder de gedupeerden van dit kartel vallen ook diverse leden van de NVRD. Gedurende de 14 jaar dat het truckkartel in stand werd gehouden, hebben deze leden samen ongeveer 1875 trucks aangekocht. Met dit besluit zet het Europees Hof van Justitie van de Europese Unie een streep door de poging van fabrikant Daimler om onder een claim van het Duitse district Northeim uit te komen. Het argument dat vuilnisauto's geen onderdeel waren van het truckkartel omdat het ‘gespecialiseerde voertuigen’ zijn werd hiermee van tafel geveegd. Meer weten?Ga dan naar NLtruckkartel.nl