Pagina
delen
Duurzaam wagenpark
NVRD dient zienswijze in op ‘Besluit vrijstelling Rijbewijs C’
7 november 2024
Caspar Bosch
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is voornemens om de vrijstelling voor het C-rijbewijs voor elektrische voertuigen tot 4.250kg in de wet te laten verankeren vanaf 1 juli 2025. Dat is goed nieuws! Daarnaast zien wij ook graag een continuering van de vrijstelling van de tachograafplicht. Hiertoe dienden we een zienswijze in.
Pagina
delen
Normaliter heb je voor het besturen van voertuigen boven de 3500 kg een C-rijbewijs nodig, het rijbewijs dat je nodig hebt om in vrachtauto’s te rijden. Kleine voertuigen, zoals straatvegers, strooiwagens en sneeuwschuivers, overschrijden echter deze gewichtsgrens wanneer zij uitgerust worden met bijvoorbeeld een accupakket voor elektrificatie. Je zou dan dus een C-rijbewijs nodig hebben om deze te mogen besturen. Tot 1 juli 2025 geldt een gedoogconstructie: je mag dan met een B-rijbewijs in deze voertuigen rijden wanneer zij maximaal 4250 kg wegen.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil deze gedoogconstructie nu in de wet verankeren. Wij juichen het besluit van het Ministerie toe. Het omscholen van personeel tot C-rijbewijs zou bij veel van onze leden leiden tot organisatorische knelpunten. Een vrijstelling voor het C-rijbewijs op deze voertuigcategorie vergemakkelijkt bovendien de duurzame transitie van onze leden.
Tachograafplicht
Voor voertuigen boven de 3500 kg geldt normaliter ook een tachograafplicht. Een tachograaf meet de rij- en rusttijden van een chauffeur. In het voorgenomen besluit stelt het Ministerie dat het niet wenselijk is om de tachograafplicht ook vrij te stellen. In de zienswijze wijzen wij erop dat – bij een vrijstelling op het C-rijbewijs – een vrijstelling op de tachograaf wel noodzakelijk is. De positieve effecten van het Rijbewijs-besluit vinden alleen plaats als beiden zijn vrijgesteld. Wij beargumenteren dat vrijstelling op één van de twee leidt tot een verschuiving van organisatorische knelpunten. Daarnaast vinden wij dat een veranderingen in rij- en rusttijden een reden tot tachograafverplichting zouden zijn, niet verandering van het gewicht van een voertuig.
Zienswijze
Besluit vrijstelling Rijbewijs C