De afvalbranche staat al jarenlang in de top 3 van meest onveilige sectoren. Van deze podiumplek willen we graag af! Een beter inzicht in de grondoorzaken van (bijna)ongevallen zou hierbij helpen. Het afgelopen jaar zijn we druk bezig geweest met het ontwikkelen van de Veiligheidsmonitor. Vanaf januari kun je je als organisatie aanmelden voor de Veiligheidsmonitor.

Al meerdere jaren zetten we onder onze leden de Ongevallenenquête uit. Ondanks dat dit instrument inzicht geeft in wat voor incidenten er hoe vaak plaatsvinden, biedt het geen beleidsmatige ondersteuning in het terugbrengen van het aantal incidenten. Met het uitrollen van de Veiligheidsmonitor binnen de branche volgt er meer data over de aard van incidenten, zodat veiligheidsbeleid hier beter op kan worden aangepast.

De uitgangspunten bij de ontwikkeling zijn een beter inzicht in grondoorzaken van (bijna)ongevallen, de mogelijkheid om als organisaties van elkaar te kunnen leren en de vraag om een betere inzichtelijkheid in incidenten rondom agressie en geweld geweest.

Een voordeel van de Veiligheidsmonitor is dat de data snel beschikbaar is en het veel efficiënter opgehaald kan worden ten opzichte van de ongevallenenquête. Door het implementeren van een JSON-link, kan data op een eenvoudige manier met één druk op de knop vanuit het eigen systeem overgezet worden naar de Veiligheidsmonitor. Zo kost deelname weinig tijd.

Werkgeverorganisatie WENB is inmiddels ook aangesloten bij het ondersteunen en uitrollen van de Veiligheidsmonitor, we streven naar een zo groot mogelijke dekking binnen onze branche om een zo betrouwbaar mogelijk beeld te schetsen.

Aanmelden Veiligheidsmonitor
De Veiligheidsmonitor gaat medio februari van start, aanmelden kan vanaf 6 januari via onze website. Stuur dit bericht door naar de veiligheidsfunctionaris binnen je organisatie, zodat diegene op de hoogte is.

Op een laagdrempelige en veilige manier wordt de data verzameld, waarna er dit eerste jaar regelmatig een update volgt over de voortgang van de data die vergaard wordt. Aan het eind van 2025 volgt er een rapportage van het afgelopen jaar. De data geeft inzichten en richting voor het formuleren van beleid en protocollen op het gebied van veiligheid, zowel voor de organisatie zelf als op brancheniveau.

Wat moet je doen om deel te nemen?

Stap 1: Registreer je vanaf 6 januari voor de Veiligheidsmonitor via onze website. Registratie is op persoonsniveau met een beveiligde inlog.

Stap 2: Reserveer alvast tijd bij je softwareleverancier waarvan het incidentmeldsysteem wordt afgenomen, zodat medio februari de JSON-link gelijk ingebouwd kan worden. Heeft jouw organisatie geen eigen systeem? Geen probleem, rechtstreeks registreren in de Veiligheidsmonitor kan ook.

Stap 3: Neem op 22 januari van 10.30 tot 12.00 uur deel aan de Webinar: Introductie Veiligheidsmonitor. Hierin nemen we je onder andere mee in wat je moet doen om deel te kunnen nemen aan de Veiligheidsmonitor, de definities die gebruikt worden, wat we doen met de data en is er uitgebreid de gelegenheid om vragen te stellen.

Aanmelden voor webinar

Eerst deelnemen aan de webinar, dan registreren voor de monitor? Dat kan ook!

Stap 4: Gedurende het eerste jaar geven we regelmatig statusupdates, hoeveel deelnemers zijn er al en hoe staat het met de data die het oplevert? Voor de zomervakantie en aan het eind van 2025 volgt er een rapportage.

Stap 5: Heb je gedurende de deelname (of nu al) vragen? Kijk op onze website of mail ze naar bolijn@nvrd.nl. Daarnaast organiseren we een aantal ‘vragenuurtjes’, hiervoor volgen de data later.

Vragen? Neem dan contact op.

Janneke Bolijn

Beleidsadviseur